Sidevisninger 30 sep 13 - 9 aug 2014

Sidevisninger 30 sep 13 - 9 aug 2014

fredag den 25. april 2014

Frisk jordbærtærte med ribsgelé

 


 

I dag fik jeg lyst til at bage en dejlig frisk jordbærtærte, da brugsen havde tilbud på friske jordbær. Det er sådan en god og hyggelig start på weekenden og det smukke vejr. Jeg fik lov at benytte en af min mors gode gamle opskrifter :)

 

Dej:

 

100 gram speltmel og 50 gram hvedemel

 

100 gram økologisk bage margarine /Lurpak smør

 

3 spsk. Økologisk rørsukker

 

1 økologisk æggeblomme (vores høns er økologiske og de er vaccineret mod både salmonella og fugleinfluenza, så det er ikke nær så ”farligt” at bruge vores æg J)

 

 

 

God chokolade til at pensle tærten med:

 

75 gram god mørk økologisk chokolade

 

1-2 spskf. Økologisk piskefløde

 

 

 

Nem vaniljecreme:

 

2 økologiske æggeblommer

 

2 spskf. Økologisk rørsukker

 

2 top tskf. Hvedemel

 

Knap 2 dl. Økologisk piskefløde

 

1 stang vanilje eller 1 tsk. God vaniljesukker

 

 

 

Pynt:

 

Jeg brugte en bakke friske jordbær, men alle mulige friske bær kan bruges, men anvendes stikkelsbær eller rabarber, skal disse dampes i lidt vand med sukker, da de ellers er meget sure.

 

200 gram god ribsgelé.

 

Fremgangsmåden:

 

Til dejen hakkes bage margarine/smør, ned i melet, tilsæt sukker og æggeblomme. Dette æltes sammen til en smidig dej og lægges i køleskab en times tid, eller gerne natten over.

 

Benyt et rundt ildfast fad, ca. 23 cm i diameter, pensles let med smør, dejen rulles ud og tages op over kagerullen og lægges over det ildfaste fad, tryk det ned i bunden og langs siderne. Bunden prikkes, så buler den ikke, og den bages på nederste rille ved 200 grader varmluftovn på en rist i ca. 10-12 min. Bages til tærtedejen er gylden.

 

Så skal tærtedejen svale af imens vaniljecremen laves. Æggeblommerne piskes med sukker, heri melet skiftevis med fløden, og det hele bringes i kog og skal småkoge, mens der piskes i cremen. Den må gerne koge, afsvales og smages til med kornene fra vaniljestang eller med den gode vaniljesukker.

 

Nu skal du smelte chokoladen langsomt ved meget svag varme (eller over vandbad) og tilsætte lidt fløde, så den ikke er så stiv. Lad det svale en smule og så kan du pensle den færdig bagte tærtedej hermed.

 

Du skal også smelte 200 gram god ribsgelé, så den kan fordeles over tærten.

 

Kom den friske vaniljecremen pænt fordelt på tærten, jeg kom lidt mere i midten, så tærten ikke er helt flad.

 

Vask de friske jordbær eller andre bær og dryp dem af.  Fordel dem pænt på tærten, jeg skar jordbærrene i halve, det så pænest ud.

 

Så tager jeg til slut det afsvalede ribsgelé og pensler jordbærrene og fordeler resten ud over tærten, så den får en flot blank og sødlig overflade.

 

(Til denne opskrift går der 3 æggeblommer, af de 3 æggehvider lavede jeg kys, så gik intet til spilde )

 

Nu er tærten klar til servering og hvis du synes og har nået det, kan du også servere dine hjemmebagte kys.

 

Velbekomme :)

 

 

7 kommentarer:

  1. Og den smagte bare frisk og dejlig på en fredag eftermiddag:-)
    Mor

    SvarSlet
  2. Uhmm ser super godt ud, jeg elsker jordbær.............
    God weekend
    Mary-Liz

    SvarSlet
  3. Så dejlig den ser ud.
    Vil prøve din opskrift en af dagene.
    Tak for det.

    Pernille

    SvarSlet
  4. Så har du gjort det igen med en ny lækker kage:-)

    Flot, men hvor bliver jeg fristet.
    Ole

    SvarSlet
  5. Dejlig kage til en weekend med sol og varme:-)

    Lizette

    SvarSlet
  6. God weekend,

    fantastisk tærte, du kan bare det der med at skabe stemning.

    Hilsner fra Egon og Jytte

    SvarSlet
  7. Meget lækker tærte du har lavet.
    Jeg har aftalt med familien, at jeg laver en til dem i morgen.
    God weekend.

    Inge

    SvarSlet